tiistai 27. elokuuta 2013

Ruotsalaiset tavat // Svenska rutiner

Viidessä vuodessa on tapahtunut paljon. Muutto ruotsiin oli jo sinäänsä uutta ja ihmeellistä. Käytännönasiat ja totutut rutiinit muuttuivat pikkuhiljaa "ruotsalaisten" rutiineiksi. Ei ollutkaan enää outoa että ulko-ovi pitää sulkea avaimella, suomessa kun ovet menevät itsestään lukkoon. Ei ollut outoa kerätä leimoja högkosnadskorttiin terveyskeskuksessa tai istua monta tuntia työpäivästä erilaisissa kokouksissa, joissa todellisuudessa juodaan vaan kahvia ja taukoillaan. Olen myös oppinut että on normaalia vastata aamu seitsemältä maanantai-aamuna kollegan kysyessä vointia, että voin vallan mainiosti vaikka totuus olisi toinen. Aluksi vierastin ruotsalaisia tapoja. Kaikki tuntui oudolta. Nyt viiden vuoden kokemuksella olen huomannut että on täällä paljon hyviäkin puolia.

Under fem år har en hel del hänt. Att flytta till Sverige var redan nytt och spännande. Praktiska saker och sedvanliga rutiner blev så småningom "svenska" rutiner. Det var inte längre konstigt att ytterdörren måste låsas med nyckel. Till mig det var ovanligt. Det var inte märkligt att samla kvittot till högkosnadskort i vårdcentral eller att sitta i många timmar i olika möten på jobbet, var man faktiskt bara drack kaffe och fikade. I finland jobbar man och pratar mer sällan. :) Fika ordet finns inte i Finska ordboket. Vi kan ta en paus men vi säger inte att vi fikar. Det var något nytt till mig. Till en finsk tjej som hade pluggat 8 år obligatoriskt svenska (finlands svenska) i skolan utan att kunna använda språket alls när jag flyttade till Sverige allt sånt var nytt. Jag har också lärt mig att det är normalt att "må bra" klockan sju på måndag morgon när en kollega frågar hur du mår även fast sanningen skulle vara annorlunda. Allt verkade konstigt från början, nu, fem år senare,fem år av erfarenhet, har jag märkt att det finns en hel del goda egenskaper här också.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti