maanantai 23. syyskuuta 2013

Kansalaisuus // Medborgarskap

Ystäväni kysyi minulta kuukausi sitten Missä on minun kotini? Kumpaa maata kutsun kodikseni Ruotsia vai Suomea? Olen asunut nyt viisi vuotta ruotsissa mutta lapsen synnyttyä olemme entistäkin enemmän matkustelleet suomeen. Olemme olleet siellä lähes koko vuoden. Silti vastasin että kotini on nyt Tukholmassa. Siellä asun, siellä on perheeni, arkirutiinini, ystäviä ja työni.
Haluaisinko muuttaa takaisin suomeen? Kyllä haluaisin! Ihan milloin vain. Mutta silloin minun pitäisi luopua kaikesta Tukholmassa ja se tuntuu vaikealta. Toki onhan minulla perhe ja ystävät myös suomessa, mutta nyt elämäni on Tukholmassa.

Tiesittekös että viisi vuotta ruotsissa asuneena suomalaisena saan hakea ruotsin kansalaisuutta lähes tulkoon ilmaiseksi. Itse en ole sitä vielä hankkinut, mutta mahdollisesti kaksoiskansalaisuuden hankin ihan jo tyttärenikin takia. Emmalla on kaksoinkansalaisuus mutta isänsä sukunimi ja ruotsin passi. Aion itsekin kaksoiskansalaisuuden hankkia ettei tarvitse ulkomaille matkustellessa joutua ihmeellisiin tilanteisiin sen suhteen että lapsellani on toisen maan passi ja eri sukunimi. Eikä kaksoiskansalaisuudesta mitään haittaakaan ole.

Kotimaani ompi Suomi, Suomi, armas synnyinmaa...

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord, Du tysta, Du glädjerika sköna!


Min kompis från Finland frågade mig fyra veckor sen Var är mitt hem? Vilket land är mitt "hemland"? Är det i Sverige eller i Finland? Jag har bott fem år i Sverige nu men samtidigt när vi fick barn har vi åkt mycket till Finland. Vi har varit där nästa hela året. Ändå svarade jag att mitt hem är nu i Stockholm. Där jag bor, där har jag min familj, min vardagsrutiner, mina vänner och mitt jobb.
Skulle jag vilja flytta tillbaka till Finland? Absolut! När som hellst. Fast då ska vi lämna allt i Stockholm och det känns jobbigt. Visst har jag familj och vänner i Finland men nu har jag mitt liv i Stockholm.

Visst ni om att när en finländare som har bott fem år i Sverige få ansöka om svenskt medborgarskap och nästan gratis. I själva verket har jag inte ansökt det ännu, men det är mycket möjlig att jag ansöker dubbelt medborgarskap även för min dotters Emmas skull. Emma har dubbelt medborgarskap, men hon har sin pappas efternamn med svenskt pass. Jag kommer själv att skaffa dubbelt medborgarskap att man kan undvika mirakulösa situationer i utomlands när man åker med sin barn som har ett pass från ett annat land och ett annat efternamn. Och dubbelt medborgarskap kan inte skada mig heller.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti